Friday, November 8, 2013

Berfikir sebelum berkata²- Khas buat En Safuan!!

Sehari dua ini kami ibu bapa kepada anak-anak istimewa amat terkesan dengan hasil tulis En Safuan, blogger yang tidak diketahui siapa gerangan sebenarnya...Secara tiba² kami 'diserang' dengan luahan perasaannya yang aku anggap seperti cuba melempiaskan ketidakpuasan hatinya sendiri.  

Dia telah mempersoalkan perkataan 'anak syurga' yang digunakan oleh Kak Saripah Bakar kepada anak istimewanya, Along.  Subhanallah...memang benar syurga dan neraka bukan hak kita untuk menentukannya.  Tetapi bila terang-terangan saudara Safuan ini melebihkan binatang iaitu kucing yang diceritakannya, lebih daripada anak istimewa yang dia panggil 'CACAT', bukankah dia sendiri tidak layak menduduki syurga?  Bukankah manusia itu sebaik-baik kejadian...inikan pula anak istimewa yang tiada dosa...tiada khilaf.  Anak istimewa yang hidupnya bergantung 100% kepada orang lain untuk meneruskan kehidupan...Pernah terfikir tatkala anak-anak ini menangis, adakah lapar perutnya?  Adakah sakit badannya? Adakah bosan hanya terbaring di atas katil tanpa bisa bergerak ke sana kemari? Bosan menjamah bubur nasi tanpa bisa merasa nikmatnya merasa coklat, asikrim, KFC, Mc D... Adakalanya mereka ketawa terbahak-bahak seorang diri tanpa ada sesiapa disekeliling...sukakah mereka? gembirakah mereka? Pernah saudara membayangkan hidup kami seharian...bila malam menjelma tatkala anda semua lena dibuai mimpi indah, kami tidak bisa melelapkan mata, memikirkan masa depan anak-anak ini.  

Bagi aku anak-anak istimewa dan golongan kelainan upaya memang layak digelar anak syurga.  Kerana dengan adanya mereka, kami lebih banyak mengingati Allah...kami lebih banyak mencari rezeki, berusaha membuat yang terbaik demi mereka.  Merekalah sumber kekuatan...


Didalam surah At-Tinn ayat 4 yang bermaksud:
“Sesungguhnya kami telah jadikan manusia dengan sebaik baik kejadian “

Ya Allah...Engkau berikanlah hidayah kepada Saudara Safuan dan juga insan-insan lain yang masih belum terbuka mindanya menerima kehadiran anak-anak istimewa di dalam kehidupan ini.  Sungguh memalukan bila saudara sesama Islam sendiri yang cuba menjatuhkan harapan kami ibu bapa yang saban hari berjuang bermati-matian untuk anak istimewa yang dipinjamkan buat kami...Entahkan sebulan, setahun, 10 tahun, 20 tahun kami dapat menjaga amanah ini...Dan Engkau berikanlah kami kekuatan, kesabaran, kecekalan untuk terus membela nasib golongan kelainan upaya terutama anak-anak kecil yang tidak mengerti apa-apa.  Berkatilah perjuangan kami ini....kami berjihad demi masa depan mereka.


Buat En Safuan, hayatilah ayat dibawah ini....
Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai dengan keadaannya). Kemudian (jika dia panjang umur sehingga tua atau menyalahgunakan kelengkapan itu), Kami kembalikan dia ke serendah-rendah peringkat orang-orang yang rendah”.  Demikianlah ingatan Allah dalam Surah At Tiin, Ayat 4-5.


AKU SAYANG ANAK SYURGA KU NUR AIDA QALESYA SAMPAI KE AKHIR HAYAT....

No comments:

Post a Comment