Tuesday, May 10, 2011

Anak² ~ siri 5 (result MRI Adik)

kenapa tgn ni berat sgt nk menulis...

hari ni appointment Adik pukul 10...tpi hati ibu dah tak tentu arah dari semalam lagi...ibu x mau pikir banyak..klau ikutkan hati, x sanggup rasanya nak berdepan dgn doktor...

pas dapat no, kena tunggu dlm 40 minit gak la...elok ayah bangun ke toilet, no Adik kena panggil...ibu pun masuk la dgn kakak...doktor tanya "ayah dia datang x? saya nak jumpa ayah dan mak..nak cakap dgn dua²"...hati ibu lagi x keruan...ibu dah dapat agak apa yg doktor nak cakapkan...so, ibu keluar cari ayah dulu..dalam hati dah x  tentu arah...sementara tu, doktor jumpa patient lain dulu..x pa la, ibu rasa x ready nak dengar sorg² pun...

dalam 15 minit lepas tu, adik kena panggil sekali lagi...ibu duduk berdepan dgn doktor...adik plak mengamuk sakan, ibu try bagi susu pun x mau gak...agaknya adik pun takut jumpa doktor ni...sabar ya, sayang...kejap ja ni...

seperti yg dah ibu jangka, doktor cakap hasil MRI adik menunjukkan keadaan otak adik x sama macam org normal...ada sedikit kelainan...radiologist diagnos sebagai 'Incomplete Microcephaly'...ini yg sebabkan perkembangan adik terganggu...cuma doktor x berani nak cakap lebih tentang 'keadaan' adik ni (doktor x bagi kata penyakit!)...kena tunggu follow up dgn pakar neurologi dulu, itupun bulan 8 nanti...doktor minta teruskan terapi dgn OT & Fisio macam biasa....mungkin adik akan lebih baik dan bersedia utk menghadapi alam dewasa nanti...

fikiran ibu melayang sebenarnya...jauh sangat...ibu bayangkan masa depan adik...beratnya dugaanMu....

ibu eratkan lagi pelukan ibu pada adik....

doktor minta ibu & ayah jumpa pakar genetik bulan 10 nanti...nak pastikan samaada salah seorg dari kami mungkin pembawa...kalau betul, doktor sarankan supaya fikirkan dulu mengenai hendak menambah zuriat lagi...pada ibu, cukuplah kakak & adik dulu, biar adik sembuh sepenuhnya....

doktor minta tanya apa yg nak tahu...ibu x sendri x dak soalan sebab dah x mampu nak fikir buat masa sekarang ni..ibu cuba tahan airmata...tapi dalam hati, ibu menangis semahunya...

tapi pesan doktor yg akan ibu ingat; walaupun adik kena diberi perhatian penuh, jangan lupa pada kakak...kakak mesti ada perasaan cemburu bila semua perhatian tertumpu pada adik...

sampai ke saat ibu menulis ni, fikiran ibu masih kosong...kalau boleh, ibu nak anggap semua ni macam mimpi buat kita semua...ibu x sanggup nak menatap wajah adik lama²...ibu x sanggup sayang....x sanggup nak membayangkan hari² yg bakal mendatang...tapi ibu berjanji adik...ibu akan jaga adik sedaya yg ibu mampu...ibu akan korbankan segalanya demi utk adik...

ibu kena kuat untuk adik...untuk kakak...
tapi ibu rasa ibu terlalu lemah wahai anak²ku...

Ya Allah, hanya padaMu tempat ku bermohon...berikanlah aku kekuatanMu....

3 comments:

  1. kuatkan semangat ya wani... Ada hikmah atas semua kejadian.. berat mata memangdang, berat lagi bahu memikul... ema akan doakan agar dipermudahkan segalanya..

    ReplyDelete