Tuesday, March 29, 2011

6 Tips for Dealing with Naughty Behavior

1. Offer Choices and Alternatives

When a preschooler engages in a negative behavior, many Circle of Moms members encourage offering alternatives and choices instead of direct orders, because this encourages the child's emerging decision-making skills. Preschoolers are all about power and independence, so having options provides them with a sense of control. As Brandy S. shares: “Give her choices…she will feel completely grown up and she will have some control over something in her little world.”

2. Take Away Favorite Items

Many Circle of Moms members recommend disciplining preschoolers by taking away a favorite toy or special privilege. Tawna K. shares: “I told her she wouldn't get to play with a game she liked (which she had just gotten out, but not opened) if she didn't do what I was telling her…that worked really well, and seems to continue to be the best bet for her really stubborn streaks. She will usually even cooperate happily.” Esther M. concurs: “She usually calms down when I tell her she will not be doing something she likes. Example: Dora is coming to town and the moment she starts to misbehave I tell her she not going to see Dora, that seems to cool her off and she starts to listen.”

3. Behavior Chart

Several moms shared that a sticker-based behavior chart worked effectively as a discipline tool for their preschoolers. Clare H., mother to a 4-year-old boy, explains: “I have introduced a behavior chart. I only have to say, ‘Do you want a naughty sticker on your chart?’ and he tows the line now. I told him naughty stickers mean no TV that day and if he gets more good stickers than bad he could have a small chocolate treat at the end of the week.”

4. Timeouts

Many moms, including Emma F., use the traditional timeout to discipline preschoolers: “I found timeouts were the only solution to my four year old (now nearly 6) acting out. First time he was on the stairs and then any other misbehaving meant going to his room with the door shut. It was a slow process but it did work, just stick to it and she will soon learn that her behavior is unacceptable and there are consequences.” Common timeout tips include using a timer so the child knows how much time is left, using short periods (5 minutes or less), and resetting the timeout if the child misbehaves during it.

5. Indicate Your Confidence

As Nikki S. advises, it’s important that your preschooler knows you believe she can be good: “Often, it’s helpful to say something indicating your confidence in the child’s ability and willingness to learn: ‘When you get older I know you will (whatever it is you expect).’ ‘Next time you can (restate what is expected in a positive manner).’ This affirms your faith in the child, lets her know that you assume she has the capacity to grow and mature, and transmits your belief in her good intentions.”

6. Model and Praise Good Behavior

In addition to pointing out negative behavior, Circle of Moms members emphasize the importance of reinforcing good behavior. Katherine C. shared some of her favorite advice from Code Name Mama: “Instead of demanding the behavior from your child, do it yourself. Model it. Children learn more from seeing a behavior modeled than they do by hearing someone tell them to do it.”
In addition, many Circle of Moms advise that praising positive behavior is one of the best strategies for promoting and reinforcing good behavior in preschoolers. Sarah H. explains: “If your child is being quiet....praise them...they will get a buzz and be eager to please you more often. Same with other behavior…If they are waiting...say ‘wow, I notice how very patient you are being...thank you,’ with a smile....that reinforces good behavior and works wonders!!!”

Thursday, March 24, 2011

Panduan mendapatkan cahayamata yg soleh

Ingin berkongsi dgn teman² semua panduan utk menambah zuriat...artikel ni saya simpan sejak dari sebelum kawin lg; dipetik dari suratkhabar Metro...mudah²an akan menjadi pedoman buat kita semua...amin

1.  "Wahai Ali...! Jgnlah engkau berjimak dgn isterimu pada awal (hari pertama) bulan, pada pertengahannya (sehari) dan pada akhir (dua hari) bulan.  Maka sesungguhnya penyakit gila akam mudah menimpa sang anak."

2.  "Wahai Ali...! Jgnlah engkau berjimak dgn isterimu selepas Zohor jika Allah SWT mengurniakan kepada kalian berdua anak kerana jimak pada saat itu, maka anak itu akan bermata juling dan syaitan sangat menyukai manusia yg bermata juling."

3.  "Wahai Ali...! Jgnlah engkau berjimak dgn isterimu sedangkan fikiranmu tertuju pada perempuan lain jika Allah SWT mengurniakan kpd kalian berdua anak pd saat itu maka anak itu akan mjadi penjahat yang keji dan hina."

4.  "Wahai Ali...! Jgnlah engkau berjimak dgn isterimu pd malam Aidilfitri, jika Allah SWT mengurniakan kpd kalian berdua anak maka anak itu akan menjadi seorg yg cacat dan tidak mendapatkan keturunan kecuali setelah usia lanjut."

5.  "Wahai Ali...! Jgnlah engkau berjimak dgn isterimu pd malam Aidiladha, jika kalian berjimak pd mlm tersebut, apabila Allah SWT mengurniakan kpd kalian berdua anak, aku bimbang anak tersebut akan mjadi seorg yg berjari enam atau empat."

6.  "Wahai Ali...! Jgnlah engkau berjimak dgn isterimu di bawah pohon yg sedang berbuah, jika Allah SWT mengurniakan kpd kalian berdua anak, anak tersebut akan menjadi seorg penjahat, suka membuat masalah atau seorg pemimpin yg kejam."

7.  "Wahai Ali...! Jgnlah engkau berjimak dgn isterimu di antara azan dan qamat, jika Allah SWT mengurniakan anak pd kalian berdua, anak tersebut akan mjadi seorang yg suka menumpahkan darah."

8.   "Wahai Ali...! Jgnlah engkau berjimak dgn isterimu dgn syahwat terhadap saudara perempuannya (ipar kamu) kerana yg demikian itu sesungguhnya kalau Allah SWT mengurniakan kpd kalian berdua anak, maka anak itu akan menjadi penolong dan pembantu kpd org2 zalim dan yg suka membuat kebinasaan kpd manusia."

9.   "Wahai Ali...! Jgnlah engkau berjimak dgn isterimu di atas loteng maka sesunggunhnya yg demikian itu jika Allah SWT mengurniakan anak kpd kalian berdua, anak itu akan menjadi orang yg munafiq, dan selalu melampaui batas." 
"Innal Mubazziriina kaani - ikhwan Nas - syayathin"

10.   "Wahai Ali...! Jika kamu berjimak dgn isterimu bacalah : "Allahumma Jannibnas Syaitan Wajanibnas Syaitan Mimma Rozaqtana."  Maka yg demikian itu, kalau Allah SWT mengurniakan kpd kalian berdua anak, anak tersebut tidak akan termakan oleh rayuan syaitan selama²nya.

11.  "Wahai Ali...! hendaklah kamu berjimak dgn isterimu pada malam Isnin maka jika Allah SWT mengurniakan kpd kalian berdua anak, anak tersebut akan menjadi seorg yg berpegang teguh kpd kitab Allah (Al-Quran) dan reda terhadap segala pemberian Allah SWT(baik dan buruk Qada' dan Qadar Allah)"


12.  "Wahai Ali...! jika kamu berjimak dgn isterimu pd mlm Selasa, Allah akan memberi kpd kalian berdua anak yg mendapat nikmat Mati Syahid dan Allah SWT tidak akan memberikan kepadanya azab bersama org musyrik, mulutnya berbau harum yg akan melembutkan hti org, bersih lidahnya dari mencaci, berdusta dan mengadu domba."

13.  "Wahai Ali...! jika kamu berjimak dgn isterimu pd mlm Khamis, maka Allah SWT akan mengurniakan kepada kalian berdua anak yg bijaksana, atau seorg yg alim dikalangan org² alim."

14.  "Wahai Ali...! jika kamu berjimak dgn isterimu pd mlm Jumaat nescaya anak kalian berdua adalah seorg yg pandai berpidato yg sgt berwibawa."

15.  "Wahai Ali...! jika kamu berjimak dgn isterimu pd hari Jumaat selepas Asar, Allah SWT akan kurniakan seorg anak yg terkenal, masyhur dan alim."


16.  "Wahai Ali...! jika kamu berjimak dgn isterimu pd mlm Jumaatselepas Isyak, maka sesungguhnya diharapkan anakmu nanti akan menjadi seorg yg terkemuka."

Insyaallah...dgn izin Allah yg Maha Kuasa

Makanan yang menghalang utk mendapat cahayamata

Rasulullah s.a.w berkata ;
Kerana rahim perempuan itu akan kering disebabkan  makanan tersebut sebagai penghalang utk mendapat anak.  Adapun cuka apabila isterimu meminumnya pada saat haid, maka haidnya tidak akan bersih selama-lamanya secara sempurna.  Sedangkan ketumbar itu akan mengganggu haid di dalam perutnya dan mempersulit untuk mendapat keturunan.  Sementara epal masam, akan memotong haid sebelum masanya. 

Monday, March 14, 2011

Anak² ~ siri 2

14 Mac 2011

hari ni Adik kena jumpa pakar peaditrik..Ibu dh bsedia dari segi mental (mungkin...)
Ibu x mau pikir yg bukan²..
tapi bila satu persatu surat refer yg Dr tulis, hati Ibu makin x tenteram
fisioterapi, oftamologi (mata), ENT, occupational theraphy, MRI....
apa lagi yg perlu Adik lalui??
Ibu cuba kuatkan dri, belum setitik pun lg airmata kuar
tpi bila Adik meraung waktu Dr amik darah Adik, Ibu menangis bersama Adik
kalau la bleh tangan & kaki Ibu yg dicucuk
Ibu kuatkan lgi hati ini
kerana klau ikutkan hti,Ibu nk suruh saja Dr tu berenti picit kaki comel Adik utk amik darah

hati Ibu bertambah sayu bila Jurupulih ckp Adik kena pakai kasut khas
utk elakkan alignment kaki Adik dari tersenget
walaupun x sakit, tpi Ibu tau Adik x selesa
Ayah kata Adik dapat kasut skate baru
ada² saja Ayah ni
bila Kakak tengok kaki Adik, dia ckp "cian ibu, Adik atit"
pndai Kakak kan...

dah abih cek up sehari,Ibu ajak ayah balik kg
sebenarnya Ibu nk cuba busykan diri
x mau pikir psl Adik
tpi bila dah Adik mengamuk sgt, Wan suruh Ibu tidurkan Adik dlm bilik
bila Adik dh tido di atas lengan Ibu
airmata Ibu mula jatuh macam air paip, x bleh nak stop
sebab tu Ibu x mau balik umah terus

dan bila kita dah balik umah,
bila Adik, Kakak dan Ayah dah dibuai mimpi
Ibu masih x bleh lelapkan mata
Ibu x dapat nk terima apa yg perlu Adik lalui
Kenapalah nasib Adik mcm ni...bukan Ibu nak menyalahkan takdir Allah
tpi Adik terlalu naif utk terima semua ni
klau Ibu bleh ganti tempat Adik
Ya Allah..sungguh kuat dugaanMu pada ku insan yg hina ini...

Adik, ibu doakan yg terbaik buat Adik
Ibu tau Adik kuat, cuma adik manja sgt
Ibu tetap bersyukur kerana Ibu & Ayah dapat kesan sakit Adik dri awal
setidak²nya Adik akan cepat sembuh
Ibu & Ayah akan buat segala yg termampu utk Adik
Demi kesihatan Adik
itu janji Ibu...

(kalau la Wan Hindon masih ada....wish u were here,MAK)

Friday, March 11, 2011

Anak² ~ siri 1

di satu situasi...
membuktikan betapa besarnya kuasa Allah...
dalam x sedar, kita x pernah bersyukur dgn apa yg telah dikurniakanNya..

seingat ibu, ibu x bleh nk mengenang kembali saat anak ibu, Nur Aina Qaisarah smsa bayi...
bukan apa, Kakak terlalu cepat membesar...
2 bln Kakak dah bleh meniarap...
5 bln Kakak dan mula merangkak...
7 bln Kakak dah pndai meragas...
dan masuk 10 bln, Kakak dah bleh bertatih, bjalan...
x sampai pun setahun, Kakak dan pndai bcakap...

tpi cukup berbeza dengan anak kecil ibu, Nur Aida Qalesya
Sekarang Adik dah 5 bulan lebih
Adik masih dipangkuan ibu..masih x boleh nk meniarap..
tapi Adik dah pndai senyum, bersembang..
walau agak perlahan, tapi Adik semakin pandai...


Kakak sampai skang x mau buang lgsung puting
yg Adik, ibu dok ajar hisap x mau² plak...
Kakak dulu seminggu ja merasa air susu ibu
Adik sampai skang ni x mau langsung susu tepung...
memang x sama langsung...

Bila org tgk Kakak org x percaya Kakak baru 2 thn...
org ingt Kakak dh 3,4 thn...
Bila org tgk Adik, org x percaya Adik dah 5 bln...
org ingt Adik baru 3,4 bulan...
he3...buat ibu tersenyum sendiri...
sorg anak besar ragam, sorg kecik genit...
betul la org cakap,
x semua anak² sama
Allah bagi kita rasa semuanya...

walau macam mana sekalipun anak² ibu
ibu tetap sayang kamu berdua 
sama rata, tiada beza
setiap hari ibu doakan anak² ibu sentiasa sihat, selamat dunia & akhirat


(p/s: satu ja yg sama, dua² mesti nak main dgna ayah dlu sbelum tidoq...kui3)

IBU SAYANG NUR AINA QAISARAH & NUR AIDA QALESYA